TEMATYKA STRONY

SYLWETKI I NAUKI SIDDHA JOGINÓW                                OPOWIEŚCI O NIEZWYKŁYCH OSOBACH

NARZĘDZIA JOGICZNE: PRAKTYKI, MEDYTACJE, TECHNIKI           INSPIRUJĄCE WŁASCIWOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI I ZDARZENIA

                                                                                                                                                                                                                             

                            

czwartek, 1 marca 2012

Tęczowe ciało w buddyzmie & Zmartwychwstanie w chrześcijaństwie


 











(Poniższy artykuł stanowi streszczenie mowy wygłoszonej  przez ojca Francis Tiso w Mercy Center, opublikowanej w Internecie w „Stirrings”)



W dniu Centrum, 26 marca o. Francis Tiso, ksiądz *1* w parafii Our Lady of Mt. Carmel w Mill Valley, a zarazem uczony w dziedzinie buddyzmu tybetańskiego opowiadał o swoich badaniach w Nepalu i Tybecie.

Jego pierwszy projekt badawczy skupiał się na zachowaniu himalajskiej sztuki religijnej. Trzy lata później badał zaś zjawisko tęczowego ciała pod kątem możliwych porównań do chrześcijańskiej koncepcji zmartwychwstania.

 






W 1997 roku o. Francis katalogował thanki *2*, a także posągi i malowidła ścienne w odległej i słabo zaludnionej dolinie Tarap w regionie Dolpo w północnym Nepalu. Powiedział, że według religii bonpo wywodzi się ona z wcześniejszej tubylczej religii tamtejszego rejonu Himalajów, jednakże ikonografia jest podobna do tej zawartej w buddyzmie tybetańskim. Rozważał czy może to być wynikiem wchłonięcia starszych praktyk przez wczesną formę buddyzmu. 

 O. Francis uzyskał rzadko spotykaną zgodę na studiowanie i fotografowanie zarówno buddyjskich oraz bonowskich wizerunków religijnych. 

 






Został również dopuszczony do uczestniczenia w rytuałach prowadzonych przez lamów. Podczas swoich studiów przebadał setki obrazów o wielkości kart do gry, które przedstawiały wyodrębnione szczegóły poszczególnych bóstw. 

 





Lama pokazuje te wizerunki uczniom podczas inicjacji. Mają je przestudiować, co pomaga im później mentalnie skonstruować cały obraz. Owe wizualizacje używane są w celu nawiązania relacji z bóstwem. 

 





Ostatniego lata o. Francis odbył podróż do prowincji Kham we wschodnim Tybecie w celu zbadania zjawiska zamanifestowania ciała tęczowego


Brat David Steindl-Rast, benedyktyński mnich rozważał możliwe podobieństwa tego doświadczenia do zmartwychwstania Jezusa. Br. David dowiedział się od Tybetańczyków o niedawnym zdarzeniu, kiedy to ciało tybetański lama zniknęło w ciągu siedmiu dni po jego śmierci. Dzięki interwencji br. Davida, o.Francis uzyskał grant na przeprowadzenie badań. [tłum. od IONS]

 










O. Francis powiedział, że Kościół Katolicki zgromadził olbrzymią ilość dokumentacji w celu weryfikacji cudów, charyzmatów oraz niezwykłych zmian cielesnych świętych, a także przeprowadził rygorystyczne testy dowodów w „sprawach” kanonizacji

O. Francis przedstawił projekt zgromadzenia tego typu wiarygodnych danych dotyczących paranormalnych doświadczeń Tybetańczyków [wstępnie] poprzez wywiady z naocznymi świadkami śmierci Khenpo A-chos. 

Khenpo A-chos
Khenpo A-chos zmarł w lecie 1998 roku bez żadnych oznak choroby (podeszłego wieku). Przeszedł rozległy trening w Ningmie i Gelug, dwóch szkołach buddyzmu tybetańskiego. Następnie był znany ze swoich nauk, którymi był w stanie dotrzeć nawet do najbardziej zatwardziałych bandytów. 

Zamiast mieszkać w wielkim klasztorze, to większość swojego mnisiego życia spędził w malutkiej odległej pustelni, w której poświęcał się praktyce mantr i wizualizacji. 

Bratanek Khenpo a zarazem jego najbliższy uczeń zrelacjonował, że czasami widywał Khenpo jak okrąża swoją pustelniczą chatkę, mimo, że równolegle był on wewnątrz niej zamknięty. Na rok przed śmiercią Khenpo, [jeden z] Rinpoczów. poradził mu, aby zdobył thankę przedstawiającą Ganden, raj, do który zgodnie z przewidywaniami [tego] Rinpocze, Khenpo miał niedługo się udać. Tak też Khenpo uczynił w celu usunięcia ostatnich karmicznych śladów intencji, co uwolniło go od ponownych narodzin. 

Na pytanie o nauki Khenpo jego bratanek odpowiedział, że Khenpo był skromnym człowiekiem, który mówił przede wszystkim o doniosłości kultywowania współczucia

 
Na tydzień przed śmiercią Khenpo nad jego domem pojawiła się płaska tęcza. Obecni podczas jego śmierci opowiedzieli ojcu Francis, że widzieli jak zmarszczki na jego skórze znikają,  a skóra staje się gładka i błyszcząca jak u młodego chłopca. Inny z uczniów Khenpo stwierdził, że skóra w zasadzie to zaczęła świecić. 

O.Francis powiedział, że może to oznaczać, że był on zdolny do zmiany swojej struktury komórkowej i uwalniania światła. Każda z obecnych osób mogła wyczuć rozchodzący się słodki zapach podobny do perfum. Na zewnątrz pustelni wszyscy widzieli tęcze na niebie, z którego padał bardzo drobny deszcz. 







Przez kilka dni słyszalna była również muzyka, tak jakby ktoś śpiewał na wolnej przestrzeni [mimo, że nikt ze zgromadzonych tego nie czynił]. Jednakże, nie można było zrozumieć słów tego śpiewu.       




Lama powiedział swoim uczniom, by [po jego śmierci] okryli ciało żółtą tkaniną i nie dotykali go. Poprzez tę tkaninę uczniowie byli w stanie dostrzec, że ciało lamy świeci. Nie dało się jednak zauważyć żadnych oznak rozkładu, ani obecności insektów, mimo ciepłej pogody. 

Ósmego dnia zajrzeli do domku, a ciała już w ogóle tam nie było.  Jedyne to co pozostało, to owa żółta tkanina, na której nie było żadnych śladów [jakie powinny na niej być po kontakcie z rozkładającym się przez ten czas ciałem].

Po śmierci Khenpo wielu z jego uczniów informowało o swoich snach i wizjach dotyczących Khenpo. Mówili również o innym wcześniejszym przypadku zamanifestowania się tęczowego ciała u lamy, który bardzo głęboko studiował buddyzm. Wierzą oni, że tego typu osiągnięcie ukazane przez lame świadczy o wysokim poziomie realizacji.

O. Francis powiedział, że znaczenie tęczowego ciała wykracza poza jedynie [jakiś] jogiczny wyczyn. Jest ono ostateczną manifestacją współczucia, prawdziwą zdolnością bodhisattwy do pokazania ludziom, że ścieżka warta jest podążania, poświęcenie zostaje wynagrodzone, a ich starania posiadają powszechną moc wykroczenia poza ograniczenia ciała i czasu. 

Lama Achuk Jamyang Lungdok Gyaltsen
O. Francis był głęboko poruszony swoim spotkaniem z [pewnym] bardzo bezpośrednim lamą*A*, z którym uczniowie Khenpo konsultowali jego śmierć. Lama ten powiedział ojcu Francis, że potrzeba wieloletnich studiów zanim będzie się zdolnym autentycznie pojąć czym jest ciało tęczowe. Wyraził się następującymi słowy: „Ciała tęczowego nie postrzega się oczami, lecz sercem”.

Lama pokazał im zdjęcia siebie samego podczas medytacji, na których jego ciało emituje światło. Na jednym zdjęciu jego ciało rozdzielone było na trzy formy, z których każda promieniował światłem.



Zarówno u wczesnych ojców kościoła chrześcijańskiego oraz w kanonie buddyjski o. Francis napotkał pisma, które opisują ludzi jako pierwotnie istoty ze światła. 

Mówi on, że właśnie to oraz doświadczenia Tybetańczyków sugerują, że doktryna zmartwychwstania ciała może odnosić się nie tylko do cielesnej, ale również świetlistej rzeczywistości, a interpretacja ta zgodna jest z opisami w I i II Liście Pawła do Koryntian. 

O. Francis utrzymuje, że ciało tęczowe wskazuje nam na wrodzone możliwości ciała ludzkiego, które wydaje się być mechanizmem destylującym, w którym  wszystkie energie wszechświata płyną w kierunku oświecenia. 

O. Francis był poruszony wielkością oddania tybetańskich lamów, którzy znaleźli sposób utrzymania swojej praktyki w obliczu komunistycznych represji. Ma nadzieje, że ich przykład zainspiruje ludzi na Zachodzie, którzy narzekają na światowe pokusy i przeszkody w ich duchowej praktyce. 


 





 






Źródło: Stirrings, 2001

Przypis z artykułu:
*A* Inne pisane źródła dotyczące tego wywiadu wskazują, że był to J.Św. Khenpo Achuck Rinpoche (Achiu Kambu) lub J.Św. Lama Achuk Jamyang Lungdok Gyaltsen, który nazywany również bywa jako Lama A-chos. [tłum. Khenpo A-chos, którego przypadek osiągnięcia tęczowego ciała badał o. Tiso był jednym z jego uczniów]

Ojciec Tiso pracuje obecnie jako Zastępca Dyrektora Sekretariatu Spraw Ekumenicznych i Międzyreligijnych, Ligi Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie (Secretariat for Ecumenical and Interreligious Affairs, United States Conference of CatholicBishops in Washington, DC.) *3*



Przypisy tłumacza:
*1* Associated pastor – określenie księdza, który dodatkowo spełnia wiele niesakramentalnych funkcji.
*2* Thanka – rodzaj malowanych lub haftowanych obrazów religijnych w formie zwoju

*3* Obecnie o. Francis Tiso piastuje funkcje wikariusza oraz kapelana uniwersyteckiego w parafii St. Thomas More w San Francisco. Jest duszpasterzem w San Francisco State University oraz University of California Medical School


[w przygotowaniu tłumaczenie nagrania sprawozdania z badań o. Tiso nad 'Zjawiskiem Ciała Tęczowego' wraz z wnioskami dla dalszych naukowych badań oraz implikacjami dla rozumienia religii]

30 V 2012 - Zjawisko tęczowego ciała. Implikacje dla przyszłych badań i religii - O. Francis Tiso - link